08:00
Marly Azevedo Andersson framför egna och klassiska pianostycken / av
Enskild medlem
Marly Azevedo Andersson framför ett eget stycke och sedan dessa klassiska pianostycken:
Three Gymnopedies E Satie 606
Clair de Lune C Debussy 748
Pianot Michael Newman
Romance de Amor Antonio Rovira 762
Jesu joy of mans desiring from kantata no 147 JS Bach 108
Gran Polonesa Brillante Andante op 22 F Chopin 3045
Toccata Lourdes França 761
08:35
Vad gör institutionsvård med föräldrarna? / av
Linnéuniversitetet
I filmen Vad gör institutionsvård med föräldrarna reflekterar olika personer över vad som händer med ungas familjerelationer när de placeras utanför hemmet. Personerna som deltar i filmen har olika erfarenheter av placeringar.
Isabell har egna erfarenheter av att ha sitt barn placerat i familjehem, de andra har arbetat med barn och unga i samhällsvård som praktiker och/eller forskare. Bakgrunden till filmen är en studie om hur familjerelationer påverkas när unga placeras på särskilt ungdomshem.
I studien intervjuades unga vuxna ungefär åtta år efter placeringen samt de personer som de unga själva såg som familjemedlemmar. Forskarna som intervjuat och analyserat föräldrarnas berättelser vill genom filmen ge ett underlag för samtal om föräldrarnas möte med institutionsvård och bidra till bredare förståelse av vilka konsekvenser en institutionsvårdsplacering kan få för föräldrarna.
Förhoppningen är att filmen och de samtal som följer kan bidra till att utveckla socialtjänstens och institutionsvårdens arbete med föräldrarna. Filmen och arbetsmaterialet vänder sig främst till de som i sitt arbete möter föräldrarna till barn och unga som placeras i samhällsvård.
Filmen kan även bidra med ökad förståelse för de som är intresserade av samhällsvård och spegla egna lärdomar hos de som i sitt föräldraskap har erfarenheter av institutionsplaceringar. Den som är intresserad av att fördjupa sig mer finner artiklar och andra texter som publicerats utifrån forskningsprojektet på sidan lnu.se/att-aterskapa-familj.
08:50
Att göra familj på institution / av
Linnéuniversitetet
I filmen Att göra familj på institution reflekterar olika personer över vad som händer med ungas familjerelationer när de placeras utanför hemmet. Personerna som deltar i filmen har olika erfarenheter av placeringar.
Medan Linn har egna erfarenheter av både familjehem och hem för vård eller boende (HVB) har de andra arbetat med barn och unga i samhällsvård som praktiker och/eller forskare.
Bakgrunden till filmen är en studie där unga som placerats på särskilt ungdomshem intervjuats åtta år senare om sina familjerelationer. Forskarna som intervjuat och analyserat deras berättelser vill genom detta arbetsmaterial ge ett underlag för samtal om filmens tema och bidra till bredare förståelse av vilka konsekvenser placeringar kan få för barn och unga.
Förhoppningen är att filmen och de samtal som följer kan bidra till att utveckla socialtjänstens och institutionsvårdens arbete med placerade ungas familjerelationer. Filmen och arbetsmaterialet vänder sig främst till de som i sitt arbete möter barn och unga som placeras i samhällsvård och deras familjer och nätverk.
Filmen kan även bidra med ökad förståelse för de som är intresserade av samhällsvård och spegla egna lärdomar hos de som själva har erfarenheter av placeringar. Den som är intresserad av att fördjupa sig mer finner artiklar och andra texter som publicerats utifrån forskningsprojektet på sidan lnu.se/att-aterskapa-familj
09:05
Bokprat: Vi skulle ju rädda världen / av
Öppna Kanalen Växjö
Välkommen till bokprat med författaren Cecilia Jonsson.
När de första u-landsvolontärerna - pionjärvolontärerna - för dryga femtio år sedan åkte ut i världen var detta nytt och oprövat. Sedan dess har många unga följt i deras fotspår och trampat upp nya stigar. Pionjärvolontärerna tillbringade ett par år av sina liv i Indiens och Perus slumområden för att arbeta för och med de fattiga i syfte att förbättra människors livsvillkor. Med sig hem fick de internationella erfarenheter som tidigare generationer inte vågat drömma om.
I boken "Pionjärvolontärerna" berättar Cecilia Jonsson om Sveriges internationalisering, vilka pionjärvolontärerna var, vad de gjorde under volontärtjänsten och vilka vägar deras privata och professionella liv tog efter hemkomst. Fram träder en del i svensk kvinnohistoria som inte tidigare har berättats.
Arrangör: Det fria ordets hus. Inspelat 15/3 2016
12:00
Marly Azevedo Andersson framför egna och klassiska pianostycken / av
Enskild medlem
Marly Azevedo Andersson framför ett eget stycke och sedan dessa klassiska pianostycken:
Three Gymnopedies E Satie 606
Clair de Lune C Debussy 748
Pianot Michael Newman
Romance de Amor Antonio Rovira 762
Jesu joy of mans desiring from kantata no 147 JS Bach 108
Gran Polonesa Brillante Andante op 22 F Chopin 3045
Toccata Lourdes França 761
12:35
Vad gör institutionsvård med föräldrarna? / av
Linnéuniversitetet
I filmen Vad gör institutionsvård med föräldrarna reflekterar olika personer över vad som händer med ungas familjerelationer när de placeras utanför hemmet. Personerna som deltar i filmen har olika erfarenheter av placeringar.
Isabell har egna erfarenheter av att ha sitt barn placerat i familjehem, de andra har arbetat med barn och unga i samhällsvård som praktiker och/eller forskare. Bakgrunden till filmen är en studie om hur familjerelationer påverkas när unga placeras på särskilt ungdomshem.
I studien intervjuades unga vuxna ungefär åtta år efter placeringen samt de personer som de unga själva såg som familjemedlemmar. Forskarna som intervjuat och analyserat föräldrarnas berättelser vill genom filmen ge ett underlag för samtal om föräldrarnas möte med institutionsvård och bidra till bredare förståelse av vilka konsekvenser en institutionsvårdsplacering kan få för föräldrarna.
Förhoppningen är att filmen och de samtal som följer kan bidra till att utveckla socialtjänstens och institutionsvårdens arbete med föräldrarna. Filmen och arbetsmaterialet vänder sig främst till de som i sitt arbete möter föräldrarna till barn och unga som placeras i samhällsvård.
Filmen kan även bidra med ökad förståelse för de som är intresserade av samhällsvård och spegla egna lärdomar hos de som i sitt föräldraskap har erfarenheter av institutionsplaceringar. Den som är intresserad av att fördjupa sig mer finner artiklar och andra texter som publicerats utifrån forskningsprojektet på sidan lnu.se/att-aterskapa-familj.
12:50
Att göra familj på institution / av
Linnéuniversitetet
I filmen Att göra familj på institution reflekterar olika personer över vad som händer med ungas familjerelationer när de placeras utanför hemmet. Personerna som deltar i filmen har olika erfarenheter av placeringar.
Medan Linn har egna erfarenheter av både familjehem och hem för vård eller boende (HVB) har de andra arbetat med barn och unga i samhällsvård som praktiker och/eller forskare.
Bakgrunden till filmen är en studie där unga som placerats på särskilt ungdomshem intervjuats åtta år senare om sina familjerelationer. Forskarna som intervjuat och analyserat deras berättelser vill genom detta arbetsmaterial ge ett underlag för samtal om filmens tema och bidra till bredare förståelse av vilka konsekvenser placeringar kan få för barn och unga.
Förhoppningen är att filmen och de samtal som följer kan bidra till att utveckla socialtjänstens och institutionsvårdens arbete med placerade ungas familjerelationer. Filmen och arbetsmaterialet vänder sig främst till de som i sitt arbete möter barn och unga som placeras i samhällsvård och deras familjer och nätverk.
Filmen kan även bidra med ökad förståelse för de som är intresserade av samhällsvård och spegla egna lärdomar hos de som själva har erfarenheter av placeringar. Den som är intresserad av att fördjupa sig mer finner artiklar och andra texter som publicerats utifrån forskningsprojektet på sidan lnu.se/att-aterskapa-familj
13:05
Bokprat: Vi skulle ju rädda världen / av
Öppna Kanalen Växjö
Välkommen till bokprat med författaren Cecilia Jonsson.
När de första u-landsvolontärerna - pionjärvolontärerna - för dryga femtio år sedan åkte ut i världen var detta nytt och oprövat. Sedan dess har många unga följt i deras fotspår och trampat upp nya stigar. Pionjärvolontärerna tillbringade ett par år av sina liv i Indiens och Perus slumområden för att arbeta för och med de fattiga i syfte att förbättra människors livsvillkor. Med sig hem fick de internationella erfarenheter som tidigare generationer inte vågat drömma om.
I boken "Pionjärvolontärerna" berättar Cecilia Jonsson om Sveriges internationalisering, vilka pionjärvolontärerna var, vad de gjorde under volontärtjänsten och vilka vägar deras privata och professionella liv tog efter hemkomst. Fram träder en del i svensk kvinnohistoria som inte tidigare har berättats.
Arrangör: Det fria ordets hus. Inspelat 15/3 2016
18:00
Marly Azevedo Andersson framför egna och klassiska pianostycken / av
Enskild medlem
Marly Azevedo Andersson framför ett eget stycke och sedan dessa klassiska pianostycken:
Three Gymnopedies E Satie 606
Clair de Lune C Debussy 748
Pianot Michael Newman
Romance de Amor Antonio Rovira 762
Jesu joy of mans desiring from kantata no 147 JS Bach 108
Gran Polonesa Brillante Andante op 22 F Chopin 3045
Toccata Lourdes França 761
18:35
Vad gör institutionsvård med föräldrarna? / av
Linnéuniversitetet
I filmen Vad gör institutionsvård med föräldrarna reflekterar olika personer över vad som händer med ungas familjerelationer när de placeras utanför hemmet. Personerna som deltar i filmen har olika erfarenheter av placeringar.
Isabell har egna erfarenheter av att ha sitt barn placerat i familjehem, de andra har arbetat med barn och unga i samhällsvård som praktiker och/eller forskare. Bakgrunden till filmen är en studie om hur familjerelationer påverkas när unga placeras på särskilt ungdomshem.
I studien intervjuades unga vuxna ungefär åtta år efter placeringen samt de personer som de unga själva såg som familjemedlemmar. Forskarna som intervjuat och analyserat föräldrarnas berättelser vill genom filmen ge ett underlag för samtal om föräldrarnas möte med institutionsvård och bidra till bredare förståelse av vilka konsekvenser en institutionsvårdsplacering kan få för föräldrarna.
Förhoppningen är att filmen och de samtal som följer kan bidra till att utveckla socialtjänstens och institutionsvårdens arbete med föräldrarna. Filmen och arbetsmaterialet vänder sig främst till de som i sitt arbete möter föräldrarna till barn och unga som placeras i samhällsvård.
Filmen kan även bidra med ökad förståelse för de som är intresserade av samhällsvård och spegla egna lärdomar hos de som i sitt föräldraskap har erfarenheter av institutionsplaceringar. Den som är intresserad av att fördjupa sig mer finner artiklar och andra texter som publicerats utifrån forskningsprojektet på sidan lnu.se/att-aterskapa-familj.
18:50
Att göra familj på institution / av
Linnéuniversitetet
I filmen Att göra familj på institution reflekterar olika personer över vad som händer med ungas familjerelationer när de placeras utanför hemmet. Personerna som deltar i filmen har olika erfarenheter av placeringar.
Medan Linn har egna erfarenheter av både familjehem och hem för vård eller boende (HVB) har de andra arbetat med barn och unga i samhällsvård som praktiker och/eller forskare.
Bakgrunden till filmen är en studie där unga som placerats på särskilt ungdomshem intervjuats åtta år senare om sina familjerelationer. Forskarna som intervjuat och analyserat deras berättelser vill genom detta arbetsmaterial ge ett underlag för samtal om filmens tema och bidra till bredare förståelse av vilka konsekvenser placeringar kan få för barn och unga.
Förhoppningen är att filmen och de samtal som följer kan bidra till att utveckla socialtjänstens och institutionsvårdens arbete med placerade ungas familjerelationer. Filmen och arbetsmaterialet vänder sig främst till de som i sitt arbete möter barn och unga som placeras i samhällsvård och deras familjer och nätverk.
Filmen kan även bidra med ökad förståelse för de som är intresserade av samhällsvård och spegla egna lärdomar hos de som själva har erfarenheter av placeringar. Den som är intresserad av att fördjupa sig mer finner artiklar och andra texter som publicerats utifrån forskningsprojektet på sidan lnu.se/att-aterskapa-familj
19:05
Samsändning med flera Öppna Kanaler (test) / av
RixMix
Besök oppnakanalenstockholm.se/tabla-5 för att se vilka program som sänds denna tid.
En samsändning med flera Öppna Kanaler i Sverige, bland annat Öppna Kanalen Göteborg, Uppsala, Örebro, och Stockholm.
20:00
Marly Azevedo Andersson framför egna och klassiska pianostycken / av
Enskild medlem
Marly Azevedo Andersson framför ett eget stycke och sedan dessa klassiska pianostycken:
Three Gymnopedies E Satie 606
Clair de Lune C Debussy 748
Pianot Michael Newman
Romance de Amor Antonio Rovira 762
Jesu joy of mans desiring from kantata no 147 JS Bach 108
Gran Polonesa Brillante Andante op 22 F Chopin 3045
Toccata Lourdes França 761
20:35
Vad gör institutionsvård med föräldrarna? / av
Linnéuniversitetet
I filmen Vad gör institutionsvård med föräldrarna reflekterar olika personer över vad som händer med ungas familjerelationer när de placeras utanför hemmet. Personerna som deltar i filmen har olika erfarenheter av placeringar.
Isabell har egna erfarenheter av att ha sitt barn placerat i familjehem, de andra har arbetat med barn och unga i samhällsvård som praktiker och/eller forskare. Bakgrunden till filmen är en studie om hur familjerelationer påverkas när unga placeras på särskilt ungdomshem.
I studien intervjuades unga vuxna ungefär åtta år efter placeringen samt de personer som de unga själva såg som familjemedlemmar. Forskarna som intervjuat och analyserat föräldrarnas berättelser vill genom filmen ge ett underlag för samtal om föräldrarnas möte med institutionsvård och bidra till bredare förståelse av vilka konsekvenser en institutionsvårdsplacering kan få för föräldrarna.
Förhoppningen är att filmen och de samtal som följer kan bidra till att utveckla socialtjänstens och institutionsvårdens arbete med föräldrarna. Filmen och arbetsmaterialet vänder sig främst till de som i sitt arbete möter föräldrarna till barn och unga som placeras i samhällsvård.
Filmen kan även bidra med ökad förståelse för de som är intresserade av samhällsvård och spegla egna lärdomar hos de som i sitt föräldraskap har erfarenheter av institutionsplaceringar. Den som är intresserad av att fördjupa sig mer finner artiklar och andra texter som publicerats utifrån forskningsprojektet på sidan lnu.se/att-aterskapa-familj.
20:50
Att göra familj på institution / av
Linnéuniversitetet
I filmen Att göra familj på institution reflekterar olika personer över vad som händer med ungas familjerelationer när de placeras utanför hemmet. Personerna som deltar i filmen har olika erfarenheter av placeringar.
Medan Linn har egna erfarenheter av både familjehem och hem för vård eller boende (HVB) har de andra arbetat med barn och unga i samhällsvård som praktiker och/eller forskare.
Bakgrunden till filmen är en studie där unga som placerats på särskilt ungdomshem intervjuats åtta år senare om sina familjerelationer. Forskarna som intervjuat och analyserat deras berättelser vill genom detta arbetsmaterial ge ett underlag för samtal om filmens tema och bidra till bredare förståelse av vilka konsekvenser placeringar kan få för barn och unga.
Förhoppningen är att filmen och de samtal som följer kan bidra till att utveckla socialtjänstens och institutionsvårdens arbete med placerade ungas familjerelationer. Filmen och arbetsmaterialet vänder sig främst till de som i sitt arbete möter barn och unga som placeras i samhällsvård och deras familjer och nätverk.
Filmen kan även bidra med ökad förståelse för de som är intresserade av samhällsvård och spegla egna lärdomar hos de som själva har erfarenheter av placeringar. Den som är intresserad av att fördjupa sig mer finner artiklar och andra texter som publicerats utifrån forskningsprojektet på sidan lnu.se/att-aterskapa-familj
21:05
Bokprat: Vi skulle ju rädda världen / av
Öppna Kanalen Växjö
Välkommen till bokprat med författaren Cecilia Jonsson.
När de första u-landsvolontärerna - pionjärvolontärerna - för dryga femtio år sedan åkte ut i världen var detta nytt och oprövat. Sedan dess har många unga följt i deras fotspår och trampat upp nya stigar. Pionjärvolontärerna tillbringade ett par år av sina liv i Indiens och Perus slumområden för att arbeta för och med de fattiga i syfte att förbättra människors livsvillkor. Med sig hem fick de internationella erfarenheter som tidigare generationer inte vågat drömma om.
I boken "Pionjärvolontärerna" berättar Cecilia Jonsson om Sveriges internationalisering, vilka pionjärvolontärerna var, vad de gjorde under volontärtjänsten och vilka vägar deras privata och professionella liv tog efter hemkomst. Fram träder en del i svensk kvinnohistoria som inte tidigare har berättats.
Arrangör: Det fria ordets hus. Inspelat 15/3 2016
22:00
Marly Azevedo Andersson framför egna och klassiska pianostycken / av
Enskild medlem
Marly Azevedo Andersson framför ett eget stycke och sedan dessa klassiska pianostycken:
Three Gymnopedies E Satie 606
Clair de Lune C Debussy 748
Pianot Michael Newman
Romance de Amor Antonio Rovira 762
Jesu joy of mans desiring from kantata no 147 JS Bach 108
Gran Polonesa Brillante Andante op 22 F Chopin 3045
Toccata Lourdes França 761
22:35
Vad gör institutionsvård med föräldrarna? / av
Linnéuniversitetet
I filmen Vad gör institutionsvård med föräldrarna reflekterar olika personer över vad som händer med ungas familjerelationer när de placeras utanför hemmet. Personerna som deltar i filmen har olika erfarenheter av placeringar.
Isabell har egna erfarenheter av att ha sitt barn placerat i familjehem, de andra har arbetat med barn och unga i samhällsvård som praktiker och/eller forskare. Bakgrunden till filmen är en studie om hur familjerelationer påverkas när unga placeras på särskilt ungdomshem.
I studien intervjuades unga vuxna ungefär åtta år efter placeringen samt de personer som de unga själva såg som familjemedlemmar. Forskarna som intervjuat och analyserat föräldrarnas berättelser vill genom filmen ge ett underlag för samtal om föräldrarnas möte med institutionsvård och bidra till bredare förståelse av vilka konsekvenser en institutionsvårdsplacering kan få för föräldrarna.
Förhoppningen är att filmen och de samtal som följer kan bidra till att utveckla socialtjänstens och institutionsvårdens arbete med föräldrarna. Filmen och arbetsmaterialet vänder sig främst till de som i sitt arbete möter föräldrarna till barn och unga som placeras i samhällsvård.
Filmen kan även bidra med ökad förståelse för de som är intresserade av samhällsvård och spegla egna lärdomar hos de som i sitt föräldraskap har erfarenheter av institutionsplaceringar. Den som är intresserad av att fördjupa sig mer finner artiklar och andra texter som publicerats utifrån forskningsprojektet på sidan lnu.se/att-aterskapa-familj.
22:50
Att göra familj på institution / av
Linnéuniversitetet
I filmen Att göra familj på institution reflekterar olika personer över vad som händer med ungas familjerelationer när de placeras utanför hemmet. Personerna som deltar i filmen har olika erfarenheter av placeringar.
Medan Linn har egna erfarenheter av både familjehem och hem för vård eller boende (HVB) har de andra arbetat med barn och unga i samhällsvård som praktiker och/eller forskare.
Bakgrunden till filmen är en studie där unga som placerats på särskilt ungdomshem intervjuats åtta år senare om sina familjerelationer. Forskarna som intervjuat och analyserat deras berättelser vill genom detta arbetsmaterial ge ett underlag för samtal om filmens tema och bidra till bredare förståelse av vilka konsekvenser placeringar kan få för barn och unga.
Förhoppningen är att filmen och de samtal som följer kan bidra till att utveckla socialtjänstens och institutionsvårdens arbete med placerade ungas familjerelationer. Filmen och arbetsmaterialet vänder sig främst till de som i sitt arbete möter barn och unga som placeras i samhällsvård och deras familjer och nätverk.
Filmen kan även bidra med ökad förståelse för de som är intresserade av samhällsvård och spegla egna lärdomar hos de som själva har erfarenheter av placeringar. Den som är intresserad av att fördjupa sig mer finner artiklar och andra texter som publicerats utifrån forskningsprojektet på sidan lnu.se/att-aterskapa-familj
23:05
Bokprat: Vi skulle ju rädda världen / av
Öppna Kanalen Växjö
Välkommen till bokprat med författaren Cecilia Jonsson.
När de första u-landsvolontärerna - pionjärvolontärerna - för dryga femtio år sedan åkte ut i världen var detta nytt och oprövat. Sedan dess har många unga följt i deras fotspår och trampat upp nya stigar. Pionjärvolontärerna tillbringade ett par år av sina liv i Indiens och Perus slumområden för att arbeta för och med de fattiga i syfte att förbättra människors livsvillkor. Med sig hem fick de internationella erfarenheter som tidigare generationer inte vågat drömma om.
I boken "Pionjärvolontärerna" berättar Cecilia Jonsson om Sveriges internationalisering, vilka pionjärvolontärerna var, vad de gjorde under volontärtjänsten och vilka vägar deras privata och professionella liv tog efter hemkomst. Fram träder en del i svensk kvinnohistoria som inte tidigare har berättats.
Arrangör: Det fria ordets hus. Inspelat 15/3 2016