Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Johan Jarl

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Anna Tenje (M)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Sven Sunesson (C)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Kjell Jormfeldt (MP)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Mats Wiman, medborgare

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

Mats Wiman, medborgare

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Michael Zazzio, medborgare

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

Michael Zazzio, medborgare

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Kjell Jormfeldt (MP)

Talare

Martin Myrskog, regiondirektör

Talare

Kjell Jormfeldt (MP)

Talare

Kjell Jormfeldt (MP)

Talare

Sven-Åke Gustavsson, ordförande i revisionen

Talare

Kjell Jormfeldt (MP)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Kjell Jormfeldt (MP)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Sven Sunesson (C)

Talare

Kjell Jormfeldt (MP)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Kjell Jormfeldt (MP)

Talare

Yngve Filipsson (FP)

Talare

Lennart Värmby (V)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Lennart Värmby (V)

Talare

Kjell Jormfeldt (MP)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Lennart Värmby (V)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Lennart Värmby (V)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Lennart Värmby (V)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Kjell Jormfeldt (MP)

Talare

Lennart Värmby (V)

Talare

Kjell Jormfeldt (MP)

Talare

Håkan Engdahl (SD)

Talare

Kjell Jormfeldt (MP)

Talare

Pernilla Sjöberg (M)

Talare

Roland Gustbée(M)

Talare

Pernilla Sjöberg (M)

Talare

Olle Sandahl (KD)

Talare

Pernilla Sjöberg (M)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

Michael Öberg (MP)

Talare

Olof Björkmarker (S)

Talare

Pernilla Sjöberg (M)

Talare

Britt- Louise Berndtsson (C)

Talare

Pernilla Sjöberg (M)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Johan Jarl

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Olof Björkmarker (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Bo Dalesjö (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Britt- Louise Berndtsson (C)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

Yngve Filipsson (FP)

Talare

Britt Bergström (V)

Talare

Britt- Louise Berndtsson (C)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Britt- Louise Berndtsson (C)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

Charlotta Svanberg (S)

Talare

Carina Bengtsson (C)

Talare

Thomas Ragnarsson (M)

Talare

Britt- Louise Berndtsson (C)

Talare

Olof Björkmarker (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Yngve Filipsson (FP)

Talare

Ragnar Lindberg (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Yngve Filipsson (FP)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

Thomas Haraldsson (C)

Talare

Yngve Filipsson (FP)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Yngve Filipsson (FP)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Lennart Värmby (V)

Talare

Michael Öberg (MP)

Talare

Sven Sunesson (C)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Yngve Filipsson (FP)

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Michael Öberg (MP)

Talare

Lennart Värmby (V)

Talare

Yngve Filipsson (FP)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Lennart Värmby (V)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Eva Johnsson (KD)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

Charlotta Svanberg (S)

Talare

Suzanne Frank (M)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Ingemar Swalander (M)

Talare

Olof Björkmarker (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

Bo Frank (M)

Talare

Anna Fransson (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

Talare

Mikael Johansson (M)

Talare

Robert Olesen (S)

Talare

Roland Gustbée (M)

Talare

Olof Björkmarker (S)

Talare

RosMarie Jönsson Neckö (S)

1. Sammanträdets öppnande

2. Upprop

3. Val av två justerare att jämte ordförande justera mötets protokoll.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att jämte ordförande utse regionfullmäktiges 1:e vice ordförande Kjell Jormfeldt samt 2:e vice ordförande Pernilla Sjöberg att justera mötets protokoll.

4. Fastställande av tid och plats för justering.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att justering sker den 6 maj 2015, klockan 16.00, på Regionens kansli på Ingelstadsvägen 9, Växjö.

6. Svar på medborgarförslag – att Region Kronoberg står för merkostnader vid dialys i hemmet för njursjuka över 65 år.

Förslag till beslut

Regionstyrelsen rekommenderar regionfullmäktige besluta

att ersättning till patienter för merkostnaden vid dialys i hemmet ska ingå i Region Kronobergs översyn av taxor och avgifter i hälso- och sjukvården som genomförs 2015 samt

att därmed bifalla medborgarförslaget.

Sammanfattning

Sven Viberg, Lessebo, har lämnat in ett medborgarförslag angående ersättning till patienter över 65 år med dialys i hemmet.

Närliggande landsting såsom Landstinget i Kalmar län och Region Skåne ersätter patienters merkostnader vid hemdialys med 2 000 kronor per månad.

Patienter som har hemdialys (bloddialys) i hemmet sköter sin dialys hemma och behöver därmed inte få sin dialys vid en dialysavdelning på sjukhus. För patienten innebär dialysbehandling i hemmet en betydligt bättre livskvalitet. För dessa patienter medför det dock merkostnader som består av bland annat energiförbrukning, vattenförbrukning, extra avfallshantering, extra tömning, tvättkostnader samt i vissa fall avgift för hemtjänst eller kostnad för larm.

Personer mellan 19 och 65 år kan få handikappersättning från Försäkringskassan om de har merkostnader på grund av sin sjukdom eller funktionsnedsättning.

För att ha rätt till handikappersättning måste de ha fått sin funktionsnedsättning innan de fyllde 65 år. Personer som fyllt 65 år, när de har fått sin funktionsnedsättning, har inte rätt till den skattefria handikappersättningen från Försäkringskassan. Medicinkliniken beslutar i samråd med berörd patient om dialys i hemmet samt ombesörjer utrustning m.m.

Region Kronoberg ska under 2015 genomföra en översyn av taxor och avgifter inom hälso- och sjukvården för beslut av regionfullmäktige i november 2015. Föreslås att ersättning till patienter, över 65 år, med dialys i hemmet utreds i samband med översynen av taxor och avgifter.

5. Allmänhetens frågestund

Sammanfattning

Vid regionfullmäktiges ordinarie sammanträden har allmänheten möjlighet att ställa frågor inom Region Kronobergs kompetensområde. Frågestunden varar maximalt 30 minuter.

7. Entledigande från uppdrag som ledamot i regionfullmäktige – Joanna Wüllrich Kumlin.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att entlediga Joanna Wüllrich Kumlin (M), Norra Ringvägen 7, Växjö, från uppdraget som ledamot i regionfullmäktige samt överlämna ärendet till länsstyrelsen för ny sammanräkning.

Sammanfattning

Joanna Wüllrich Kumlin (M), Norra Ringvägen 7, Växjö, har i skrivelse begärt entledigande från uppdrag som ledamot i regionfullmäktige.

8. Interpellation till regionstyrelsens ordförande – Kön till NP-utredningar bränner studiemedel!

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att medge att interpellationen får ställas samt att regionstyrelsens ordförande besvarar interpellationen under pågående regionfullmäktige.

Sammanfattning

Britt-Louise Berndtsson (C) har ställt följande interpellation till regionstyrelsens ordförande Anna Fransson (S):

"Kön till NP-utredningar bränner studiemedel!

Vi känner till att kön till utredningar inom neuropsykiatrin är besvärande.

Det finns dock en patientgrupp som kan sägas drabbas extra hårt av väntan på utredning, nämligen studenter. Om man inte klarar sina studier i normal studietakt, minskas möjligheten att få studiemedel kommande termin. Man kan också vägras tillåtelse att fortsätta studierna, pga att förkunskaper saknas om man inte klarat föregående kurser.

Detta blir ett hårt slag för den som just flyttat hemifrån till ny miljö, nya studiekamrater och som känner pressen att prestera. Den som tidigare klarat sig hyfsat i hem- och uppväxtmiljön, klarar sig inte längre utan hjälpmedel och/eller behandling.

Det är ju inte mindre bekymmersamt om man studerar med hjälp av egna inkomster eller med sparade pengar - de går åt utan att studierna fortlöper.

Kön till NP-utredningar för unga vuxna leder till förlorad tid, förlorad ekonomi, oro och frustration. Den kan dessutom leda till förlorad studieplats.

Mina frågor till Anna Fransson blir därför:

  1. Hur ser prognosen ut för att arbeta bort den långa kön till neuropsykiatriska utredningar?
  2. Hur prioriterar man i kön?
  3. Skulle det vara möjligt att prioritera unga vuxna framför övriga vuxna, åtminstone i väntan på att behov och utredningar är i balans?"

9. Interpellation till regionstyrelsens ordförande – Minska behovet av hyrpersonal.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att medge att interpellationen får ställas samt att regionstyrelsens ordförande besvarar interpellationen under pågående regionfullmäktige.

Sammanfattning

Roland Gustbée (M) har ställt följande interpellation till regionstyrelsens ordförande Anna Fransson (S):

"Minska behovet av hyrpersonal

I vänsterminoritetens budget kan vi läsa följande: "Behovet av hyrpersonal ska minska under perioden 2015-2017 genom ett prioriterat arbete för att istället bemanna med egen personal med effekten av sänkta kostnader. Vi ska ha en hög patientsäkerhet i all verksamhet för att patienter inte ska drabbas av undvikbara vårdkostnader, med lägre kostnader som följd."

Mina frågor till Anna Fransson är:

  1. Hur ser detta prioriterade arbete ut?
  2. Vilka åtgärder ska man vidta för att få kontroll på de skenande kostnaderna för hyrpersonal?"

10. Interpellation till regionstyrelsens ordförande – Låt BUP behandla utan avbrott.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att medge att interpellationen får ställas samt att regionstyrelsens ordförande besvarar interpellationen under pågående regionfullmäktige.

Sammanfattning

Yngve Filipsson (FP) har lämnat följande interpellation till regionstyrelsens ordförande Anna Fransson (S):

"Låt BUP behandla utan avbrott

Kontinuitet i vården är viktig och vi bör sträva efter att patienter får träffa samma behandlare. Särskilt viktigt är det för unga människor med psykisk ohälsa eller sjukdom.

Den tidigare alliansmajoriteten i Landstinget Kronoberg uttalade klart att "18- årsgränsen" ska vara flexibel och att ungdomar som behandlas på BUP ska få gå kvar i behandlingen till dess att de slutar gymnasiet. De upparbetade kontakterna mellan elevhälsan och BUP ansågs värdefulla för ungdomarna och att byta behandlare ansågs av alla som ineffektivt. Hälso- och sjukvårdsdirektören gick ut med tydliga direktiv om flexibel åldersgräns. Trots att dessa direktiv förekom det vid ett av dessa tillfällen att vårdgivare på BUP avbröt behandlingen och hänvisade till vuxenpsykiatrin. Vanligtvis berodde detta enligt uppgift på att enskild behandlare missat direktiven.

Under våren 2015 har jag nåtts av allt fler exempel på att BUP avbryter pågående behanding av ungdomar när de fyller 18 år och hänvisar till vårdcentral eller vuxenpsykiatri. Detta upplevs som mycket påfrestande och har i vissa fall inneburit att man fått ställa sig i ny kö.

Med anledning av dessa rapporter vill jag fråga regionstyrelsens ordförande:

  1. Står du fast vid de tidigare direktiven att ungdomar som behandlas på BUP ska få fortsätta sin behanding till dess att de avslutat gymnasiet och därmed ges kontinuitet i sin behandling?
  2. Vilka åtgärde avser du i så fall vidta för att åstadkomma detta?"

11. Interpellation till regionstyrelsens ordförande – Har klimatarbetet glömts bort?

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att medge att interpellationen får ställas samt att regionstyrelsens ordförande besvarar interpellationen under pågående regionfullmäktige.

Sammanfattning

Yngve Filipsson (FP) har lämnat följande interpellation till regionstyrelsens ordförande Anna Fransson (S):

"Har klimatarbetet glömts bort?

I Kronobergs län har vi haft en Klimatkommission vars uppgift har varit att samordna det tidigare Landstinget Kronoberg, Länsstyrelsen, länets kommuner och näringslivet när det gäller klimatfrågor.

Ordförandeposten i Klimatkommissionen har utsetts av det tidigare Regionförbundet Södra Småland och jag ser det som naturligt att Region Kronoberg tar på sig ledarrollen.

Regionen har som mål att bli en av de grönaste regionerna i Europa och Klimatkommissionens arbete behöver utvecklas ytterligare.

  1. På vilket sätt har Region Kronoberg hittills agerat i klimatfrågan?
  2. Avser du att fortsätta arbetet enligt den tidigare Klimatkommissionens intentioner?
  3. Vilka initiativ har du tagit för att göra Region Kronoberg till en stark aktör i klimatpolitiken?
  4. Hur anser du att klimatarbetet ska drivas framöver?"

12. Interpellation till regionstyrelsens ordförande – Regionens arbete med eHälsa.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att medge att interpellationen får ställas samt att regionstyrelsens ordförande besvarar interpellationen under pågående regionfullmäktige.

Sammanfattning

Mikael Johansson (M) har ställt följande interpellation till regionstyrelsens ordförande Anna Fransson (S):

"Interpellation till regionstyrelsens ordförande, Anna Fransson, angående regionens arbete med eHälsa

Det är välkänt att vården står inför utmaningen att möta den demografiska utmaningen med fler äldre och färre som arbetar i vården. En av lösningarna på denna utmaning arbetet med eHälsa.

Under de senaste åren har staten skjutit till stimulansmedel till kommuner och landsting för att utveckla och skynda på arbetet med eHälsa. Dessa stimulansmedel har via RFSS använts i vårt län till att utveckla framförallt fem områden inom eHälsan. RFSS har haft en sammanhållande funktion som har varit nödvändig.

De fem områden som på några år har utvecklats mycket snabbt är:

- Mobil dokumentation

- Säker inloggning

- Digitala trygghetslarm

- Nationell Patient Översikt (NPÖ)

- Etjänster

Det finns fortfarande mycket kvar att göra för länets kommuner och Region Kronoberg inom detta område, men idag finns ingen sammanhållande funkttion. Därför riskerar detta arbete att stagnera och regionen riskerar att halka efter i utvecklingen. I och med den nya organisationen som startade 2015, finns nu alla möjligheter att dessutom få till samarbetet mellan kommunerna och Region Kronoberg i dessa frågor.

Därför vill jag nu ha svar på följande frågor:

- Kommer regionstyrelsens ordförande arbeta för att Region Kronoberg kommer att återta den sammanhållande funktionen i arbetet med eHälsa i länet.

- Kommer regionstyrelsens ordförande att arbeta för att en plan för eHälsa tas fram för 2015-2018."

13. Interpellation till personalutskottets ordförande – Högre grundbemanning inom Region Kronoberg.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att medge att interpellationen får ställas samt att personalutskottets ordförande besvarar interpellationen under pågående regionfullmäktige.

Sammanfattning

Suzanne Frank (M) har ställt följande interpellation till personalutskottets ordförande Robert Olesen (S):

"Angående högre grundbemanning inom Region Kronoberg

I valrörelsen lovade ni socialdemokrater högre grundbemanning inom vården i Region Kronoberg. I media nämnde ni att cirka 100 personer skulle anställas och att detta i sin tur skulle rendera 12 miljoner extra för minskade sjukskrivningar. I ert ursprungliga budgetförslag, som ni lade i landstingsfullmäktige i juni 2014, lovades 40 miljoner kronor för varje år 2015 till och med 2017 för detta ändamål. I det gemensamma budgetförslaget för hela vänsterminoriteten, som lades i november 2014, hade löftet reviderats till 35 miljoner kronor från och med 2016.

Mina frågor till Robert Olesen:

  1. Har rekryteringarna påbörjats, om inte - när börjar den?
  2. Hur många ska rekryteras och inom vilka yrken?
  3. Hur mycket kommer rekryteringarna att kosta och hur ska finansieringen ske?
  4. Hur kommer in klara av att spara in 12 miljoner på minskad sjukfrånvaro när denna i nuläget eskalerar?"

14. Revidering av riktlinjer för god ekonomisk hushållning.

Förslag till beslut

Regionstyrelsen rekommenderar regionfullmäktige besluta

att fastställa reviderade riktlinjer för god ekonomisk hushållning.

Sammanfattning

För att Region Kronoberg ska ha möjlighet att avsätta till/disponera från en resultatutjämningsreserv (RUR), måste tillämpningsanvisningar för hantering av resultatutjämningsreserven framgå av de riktlinjer för god ekonomisk hushållning som fullmäktige beslutat om.

Region Kronoberg har tidigare bedömt att det inte tillför något i den ekonomiska styrningen att tillämpa möjligheten att etablera en resultatutjämningsreserv. En förnyad bedömning har resulterat i en komplettering av riktlinjerna med tillämpningsanvisningar för resultatutjämningsreserven.

Riktlinjer för god ekonomisk hushållning fastställer att de ska revideras minst inför varje ny mandatperiod.

Utöver det har riktlinjerna reviderats med namnändringen till Region Kronoberg efter regionbildningen 1 januari 2015.

15. Årsredovisning för Landstinget Kronoberg 2014 samt revisionsberättelse.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att notera informationen till protokollet.

Sammanfattning

Under ärendet föredras Årsredovisning 2014 för Landstinget Kronoberg samt revisionsberättelse för 2014 inför regionfullmäktiges beslut om ansvarsfrihet samt godkännande av årsredovisning.

Föredragning genomförs enligt följande:

a) Regiondirektören Martin Myrskog föredrar årsredovisning för Landstinget Kronoberg för 2014.

b) Ordförande för Landstinget Kronobergs revisorer Sven-Åke Gustavsson föredrar revisionsberättelse för 2014.

c) Debatt med anledning av landstingets årsredovisning och revisionsberättelse 2014. (Under debatten kan yrkande framställas som formellt behandlas under ärende 16 och 17).

Handlingar till årsredovisningen samt revisionsberättelsen bifogas under ärende 16 och 17.

Paus

Mötet återupptas kl 10:20

15. Årsredovisning för Landstinget Kronoberg 2014 samt revisionsberättelse.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att notera informationen till protokollet.

Sammanfattning

Under ärendet föredras Årsredovisning 2014 för Landstinget Kronoberg samt revisionsberättelse för 2014 inför regionfullmäktiges beslut om ansvarsfrihet samt godkännande av årsredovisning.

Föredragning genomförs enligt följande:

a) Regiondirektören Martin Myrskog föredrar årsredovisning för Landstinget Kronoberg för 2014.

b) Ordförande för Landstinget Kronobergs revisorer Sven-Åke Gustavsson föredrar revisionsberättelse för 2014.

c) Debatt med anledning av landstingets årsredovisning och revisionsberättelse 2014. (Under debatten kan yrkande framställas som formellt behandlas under ärende 16 och 17).

Handlingar till årsredovisningen samt revisionsberättelsen bifogas under ärende 16 och 17.

16. Revisionsberättelse för Landstinget Kronoberg 2014 samt beslut om ansvarsfrihet

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att regionstyrelsen och styrelsen för Grimslövs folkhögskola skall beakta revisorernas rekommendationer samt

att bevilja landstingsstyrelsen och styrelsen för Grimslövs folkhögskola ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.

Sammanfattning

Landstinget Kronobergs revisorer har lämnat revisionsberättelse för år 2014. I revisionsberättelsen har revisorerna tillstyrkt att landstingsstyrelsen och styrelsen för Grimslövs folkhögskola beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.

Regionfullmäktiges presidium föreslår, utifrån revisionsberättelsens förslag, att regionfullmäktige beslutar att regionstyrelsen och styrelsen för Grimslövs folkhögskola skall beakta revisorernas rekommendationer samt att bevilja landstingsstyrelsen och styrelsen för Grimslövs folkhögskola ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.

17. Godkännande av Årsredovisning Landstinget Kronoberg 2014.

Förslag till beslut

Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige besluta

att godkänna Årsredovisning Landstinget Kronoberg 2014.

Sammanfattning

Landstinget Kronoberg har under 2014 utfört en mycket god vård till medborgarna inom Kronobergs län. Produktionen har varit generellt sätt lägre jämfört med samma period förra året, med bland annat färre antal vårddagar.

Tillgängligheten till vården har generellt varit god under året. Per december 2014 var:

- Telefontillgänglighet till primärvården var 97 procent.

- 93 procent av patienterna fick ett läkarbesök inom sju dagar.

- 88 procent fick ett läkarbesök inom planerad specialiserad vård inom 90 dagar, och 70 procent väntade mindre än 60 dagar enligt kömiljardens beräkningar.

- 94 procent fick behandling inom planerad specialiserad vård inom 90 dagar och 80 procent väntade mindre än 60 dagar.

Antal medarbetare ökade under verksamhetsåret som till stor del bestod i nyrekrytering till vårdrelaterade yrken, bl.a. ST-läkare och sjuksköterskor. Det är svårare att rekrytera färdiga specialistläkare och specialistsjuksköterskor, vilket resulterade i ökande inhyrningskostnader. Personalomsättningen var högre bland specialistläkare, psykologer och sjuksköterskor.

Vi är mitt i en generationsväxling som fortsätter även de närmaste åren, där pensionsavgångar och en rörlig arbetsmarknad kommer att påverka vår bemanning. För att begränsa effekterna har vi fått utökade anslag till läkarförstärkning av utbildningsläkare. Vi har höjt studielön för sjuksköterskor för vidareutbildning till specialistsjuksköterska, satsning på traineeprogram och en förbättrad introduktion. Viktiga insatser för att rekrytera, utveckla och behålla våra sjuksköterskor.

2014 års resultat på 149 miljoner kronor, exklusive engångsposter, är 49 miljoner högre än budget och en förbättring med 129 miljoner kronor jämfört med 2013. Den främsta orsaken till den högre resultatnivån är skattehöjningen med 56 öre som gjordes inför 2014. Skattehöjningen motsvarar 193 miljoner kronor i ökade intäkter. Landstinget har under 2014 också haft ett positivt utfall i de specialdestinerade statsbidragen och ett positivt resultat i pensionsförvaltningen.

För att bedöma huruvida Landstinget Kronoberg uppfyller kraven på god ekonomisk hushållning, måste resurserna ställas mot vårdens resultat. Resultatet i sin tur behöver vara kopplat till hälso- och sjukvårdens respektive tandvårdens övergripande mål. En sammanvägning av måluppfyllelsen för verksamhetsmål för god vård och landstingets finansiella mål, resulterar i bedömningen att Landstinget Kronoberg uppfyller kraven på god ekonomisk hushållning.

18. Årsredovisning för Regionförbundet södra Småland 2014 samt revisionsberättelse.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att notera informationen till protokollet.

Sammanfattning

Under ärendet föredras Årsredovisning 2014 för Regonförbundet södra Småland samt revisionsberättelse för året, inför regionfullmäktiges beslut om ansvarsfrihet samt godkännande av årsredovisning.

Föredragning genomförs enligt följande:

a) Regionförbundets dåvarande ordförande Roland Gustbée föredrar årsredovisning för 2014.

b) Ordförande för regionförbundets revisorer Elsa Jönsson föredrar revisionsberättelse för 2014.

c) Debatt med anledning av regionförbundets årsredovisning och revisionsberättelse 2014. (Under debatten kan yrkande framställas som formellt behandlas under ärende 19 och 20).

Handlingar till årsredovisningen samt revisionsberättelsen bifogas under ärende 19 och 20.

19. Revisionsberättelse för Regionförbundet södra Småland 2014 samt beslut om ansvarsfrihet.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att regionstyrelsen och trafiknämnden skall beakta revisorernas rekommendationer samt

att bevilja regionstyrelsen och trafiknämnden ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.

Sammanfattning

Regionförbundet södra Smålands revisorer har lämnat revisionsberättelse för år 2014. I revisionsberättelsen har revisorerna tillstyrkt att dåvarande regionstyrelsen och trafiknämnden beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.

Regionfullmäktiges presidium föreslår, utifrån revisionsberättelsens förslag, att regionfullmäktige beslutar att regionstyrelsen och trafiknämnden skall beakta revisorernas rekommendationer samt att bevilja regionstyrelsen och trafiknämnden ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.

Utdelning av Region Kronobergs miljöpris 2015.

Paus

Mötet återupptas kl. 13:30

20. Godkännande av Årsredovisning för Regionförbundet södra Småland 2014.

Förslag till beslut

Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige besluta

att godkänna årsredovisning för Regionförbundet södra Småland 2014 samt

att godkänna fördelning av regionförbundets egna kapital i enlighet med Reglering av regionförbundets eget kapital 2014-12-31.

Sammanfattning

Samtliga kommuner och Landstinget Kronoberg beslöt 2014 att uppdra åt Regionförbundet södra Småland att initiera en avveckling av kommunalförbundet Regionförbundet södra Småland per den 31 december 2014, samt att samtliga tillgångar, skulder, och åtaganden per den 31 december 2014 ska överföras till Region Kronoberg. Beslutet innebar även ett avsteg från vad som anges i förbundsordningen avseende kommunalförbundets kvarvarande kapital.

Regionstyrelsen beslöt i november 2014 att godkänna avvecklingsprocess för kommunalförbundet enligt följande:

Regionförbundets verksamhet till och med 2014-12-31

En årsredovisning för 2014 upprättas av Regionstyrelsen (den nyvalda Landstingsstyrelsen och blivande regionstyrelsen utses i landstingsfullmäktige i nov 2014).

Årsredovisningen granskas av regionförbundets revision som också yttrar sig i ansvarsfrågan för regionförbundets styrelse (revisionens uppdrag löper fram till och med då årsredovisningen för 2014 är granskad).

Årsredovisningen tillställs samtliga medlemmar för godkännande.

Beslut i ansvarsfrågan för regionförbundets styrelse för 2014 fattas i samtliga medlemmars fullmäktige senast den 2015-06-30.

Avveckling av regionförbundet från och med 2015-01-01.

Avvecklingen av regionförbundet inleds 2015-01-01 genom att:

Regionförbundet södra Småland träder i likvidation.

Regionstyrelsen (den nyvalda landstingsstyrelsen och blivande regionstyrelsen utses i landstingsfullmäktige i nov 2014) utgör likvidator och ansvarar för att hantera avvecklingen.

Likvidatorn upprättar slutredovisning inklusive förvaltningsberättelse och redovisningshandlingar.

Tillgångarna fördelas enligt den ordning som kommunerna och landstinget beslutade om i enlighet med bilaga 1.

Slutredovisningen delges förbundsmedlemmarna.

21. Svar på motion – Ansökan om medlemskap i Energy Cities.

Förslag till beslut

Regionstyrelsen rekommenderar regionfullmäktige besluta

att bifalla motionen samt att regionstyrelsen uppdrar till regiondirektören

att förbereda ansökan om medlemskap i Energy Cities.

Sammanfattning

Bo Frank (M) har i en motion föreslagit att Region Kronoberg ska ansöka om medlemskap i nätverket Energy Cities för att manifestera viljan att utveckla en hållbar region och vara en föregångare i klimatfrågor.

Ett medlemskap i Energy Cities ger regionen tillgång till innovativa arbetsmetoder och ett utökat kontaktnät inom områdena energi och klimat, vilket kan leda till gemensamma projekt och kunskapsutbyte med övriga medlemmar i nätverket.

22. Försäljning av fastigheterna Växjö Byggmästaren 17, 18 och 14.

Förslag till beslut

Regionstyrelsen rekommenderar regionfullmäktige besluta

att godkänna försäljningen av Växjö Byggmästaren 17, 18 och 14 till (sekretessbelagt fram till att ärendet beretts av RSAU) samt

att ärendet förklaras som omedelbart justerat.

Sammanfattning

Fastigheterna har varit i landstingets ägo sedan 1968, 1977 resp 1976. På fastigheten har landstingets kansli haft sina lokaler.

I och med regionbildningen togs beslut om nya lokaler för administration inom Region Kronoberg, vilka förhyrs på Nygatan i Växjö.

Försäljningen har förmedlats via fastighetsmäklare.

Bokfört värde är 720 000 kronor.

Försäljningsomkostnaderna uppgår till 140 000 kronor, exklusive mervärdeskatt.

Ärendet kommer att beredas vid extra sammanträden med arbetsutskottet samt regionstyrelsen inför fullmäktiges beslut. Uppgifter om köpare samt köpeskilling är sekretessbelagda tills efter arbetsutskottets beredning av ärendet.

23. Revidering av arvodesreglemente.

Förslag till beslut

Regionstyrelsen rekommenderar regionfullmäktige besluta

att fastställa förslag till reviderat arvodesreglemente samt

att fördelning av anslag till partigrupper enligt reviderat förslag ska gälla från 2015-01-01.

Sammanfattning

Organisationsutskottet har berett förslag till revidering av arvodesreglemente och föreslår följande revideringar:

§12 Partistöd (sidan 8-9) kompletterande anvisningar för redovisning av partistödet.

§13 Anslag till partigrupper (sidan 9) "Varje partigrupp får årligen 160 % av grundarvodet per parti och 95 % av grundarvodet per mandat. Kostnader för resor till och från gruppmöten ingår i anslag till partigrupper."

§14 Politiska sekreterare (sidan 9). "Den politiska sekreteraren anställs för den period som partiet beslutar dock längst till utgången av det år då val av fullmäktige förrättas nästa gång."

24. Revidering av Arbetsordningar och reglemente för den politiska organisationen i Region Kronoberg.

Förslag till beslut

Regionstyrelsen rekommenderar regionfullmäktige besluta

att godkänna förslag till revidering av Arbetsordningar och reglementen för den politiska organisationen i Region Kronoberg.

Sammanfattning

Arbetsordningar och reglementen för den politiska organisationen i Region Kronoberg fastställdes av landstingsfullmäktige § 152/14. Översyn av arbetsordningar och reglementen för Region Kronoberg ska ske inför ny mandatperiod samt vid behov. Organisationsutskottet har gjort en översyn och föreslår följande tillägg till Arbetsordning för regionfullmäktige på sidan 15, under 29 Allmänhetens frågestund: 4. Den frågande får ställa en fråga under högst 3 minuter. Den svarande ska besvara frågan på 1 minut. Därefter får den som ställt frågan ställa en följdfråga under högst 1 minut och den svarande avge ett svar på högst 1 minut.

För att förtydliga Region Kronobergs uppdrag som regional kollektivtrafikmyndighet föreslås följande revidering av regionstyrelsens reglemente på sidan 18, Regionstyrelsen fullgör Region Kronobergs uppgifter som regional kollektivtrafikmyndighet enligt lagen (2010:1065) om kollektivtrafik. Rätten att besluta i ärenden av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt är förbehållet regionfullmäktige i enlighet med KL 3 kap. 9 §.

Myndighetens tillståndsgivning av färdtjänst och riksfärdtjänst enligt lagen (1997:736) om färdtjänst och lagen (1997:735) om riksfärdtjänst fullgörs av trafiknämnden.

Följande revidering av trafiknämndens reglemente på sidan 42 föreslås: Region Kronoberg är kollektivtrafikmyndighet i enlighet med lagen (2010:1065)om kollektivtrafik. Den regionala kollektivtrafikmyndighetens uppgifter med tillståndsgivning av färdtjänst och riksfärdtjänst enligt lagen (1997:736) om färdtjänst och lagen (1997:735) om riksfärdtjänst fullgörs av trafiknämnden. Rätten att besluta i ärenden av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt är förbehållet regionfullmäktige i enlighet med KL 3 kap. 9 §.

Under Arbetsordning för folkhälsoberedningen på sidan 67, Föredragning av ärenden föreslås följande revidering på grund av ny verksamhetsorganisation från 2015: Verksamhetschef folkhälsa och social utveckling är ansvarig föredragande tjänsteman vid sammanträdet – tidigare benämning var folkhälsochef.

Korrigering av stavning har även genomförts i dokumentet.

25. IT-plattform Småland & Öland AB – revidering av ägardirektiv 2015 och aktieägaravtal.

Förslag till beslut

Regionstyrelsen rekommenderar regionfullmäktige besluta

att godkänna förslag till reviderat ägardirektiv för IT-plattform Småland & Öland AB för 2015 samt

att godkänna förslag till reviderat aktieägaravtal för IT-plattform Småland & Öland AB.

Sammanfattning

IT-plattform Småland & Öland AB ägs av Region Kronoberg, Regionförbundet i Kalmar län och Smålands Turism AB (länsturistbolaget i Jönköpings län). Bolaget startade sin verksamhet under våren 2014. Ägarna finns representerade i bolagets styrelse med två ledamöter vardera.

Det övergripande målet med bolagets verksamhet är att tillgängliggöra Småland och Öland för nationella och internationella besökare och därigenom öka tillströmningen av besökare till området. Bolaget ska på uppdrag av ägarna utveckla, effektivisera och samordna den IT-plattform för turismändamål inom Jönköpings, Kronobergs och Kalmar län som har utvecklats av ägarna gemensamt. Bolaget har tekniskt ansvar, liksom ansvar för support, gentemot parter som har tecknat avtal om användning av IT-plattformen samt för de regionala hemsidorna för Småland och Öland.

Ägarna utarbetar tillsammans ett årligt ett ägardirektiv för bolagets verksamhet. Region Kronoberg har i samråd med övriga ägare utarbetat ett ägardirektiv för 2015. I ägardirektivet har, i förhållande till 2014 års direktiv, förändringar gjorts som i huvudsak är kopplade till Region Kronobergs riktlinjer och i finansieringsavsnittet har förändringar gjorts som innebär att utbetalningarna för bolagets drift motsvarar det ägarna budgeterat för året.

Ägarna har slutit ett aktieägaravtal som gäller tillsvidare och som bl.a. reglerar ägarnas personella och finansiella insatser i bolaget. Efter revisorernas genomgång av bolagets verksamhet och ägarnas finansiella bidrag har en föreslås en revidering av aktieägaravtalet som innebär att bolaget fakturerar ägarna för utförda tjänster i enlighet med avsnitt 1 i aktieägaravtalet i en omfattning som motsvarar ägarnas budgetbeslut.

I bifogade förslag till ägardirektiv och aktieägaravtal har ny text markerats med gult och borttagen text med överstrykning.

26. Valärenden.

27. Revisionsrapport – Behörighetsgranskning Cosmic och Aplus, samt granskning avseende IT- och informationssäkerhet.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidie föreslår regionfullmäktige besluta

att notera informationen till protokollet.

Sammanfattning

EY har på revisorernas uppdrag genomfört en granskning av hanteringen av behörigheter samt uppföljningen av användandet av patientinformationen i Cosmic. Detta uppdrag har även innefattat kraftiga behörigheter i Region Kronobergs redovisningssystem Aplus. Därutöver har en granskning av IT- och informationssäkerhet för policys, riktlinjer och hantering av säkerhetsfrågor på övergripande nivå genomförts.

Revisorerna konstaterar att strukturen för informationssäkerhetsarbetet inom organisationen fungerar tillfredsställande, även om områden finns som bör förbättras. Revisorerna uppfattar att det finns en god vilja att förbättra det interna kontrollarbetet i organisationen.

Revisorerna lyfter fram förbättringsområden i de båda rapporterna.

28. Svar på uppföljning av revisionsrapport – Implementering och efterlevnad av reglemente för intern kontroll.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att notera informationen till protokollet.

Sammanfattning

Region Kronobergs förtroendevalda revisorer har genomfört en uppföljande granskning av tidigare genomförd revisionsrapport.

Under 2012 genomfördes en granskning av Landstinget Kronobergs implementering och efterlevnad av reglemente för intern kontroll. I den rapporten gjordes bedömningen att implementering och efterlevnad av reglemente för intern kontroll kunde utvecklas. I december 2014 har revisionerna gjort en uppföljande granskning med syfte att undersöka vilka åtgärder landstingsstyrelsen har vidtagit till följd av de synpunkter som lämnades i revisionsrapporten, samt bedöma i vilken utsträckning granskningens rekommendationer beaktats och implementerats. I den uppföljande granskningen 2014-12-12 konstateras att ett flertal förbättringar har genomförts, men också att några förbättringsområden kvarstår.

29. Svar på revisionsrapport – Granskning av landstingets sjukhusstädning.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidie föreslår regionfullmäktige besluta

att notera informationen till protokollet.

Sammanfattning

EY har på uppdrag av Region Kronobergs förtroendemannarevisorer genomfört en granskning av sjukhusstädningen. Syftet med granskningen var att bedöma om landstingsstyrelsen har säkerställt en ändamålsenlig styrning av städningen vid sjukhusen.

Den övergripande slutsatsen är att landstingsstyrelsen i flera avseenden har möjliggjort en ändamålsenlig styrning av städningen vid sjukhusen.

Städuppdraget grundas på avtal mellan vårdavdelningar och lokalvården. Genom vårdhygiens deltagande vid framtagande av rutiner och riktlinjer bedömer revisorerna att landstinget har säkerställt att styrningen av städfunktionen integreras med vårdhygieniska krav och överväganden. Vidare är bedömningen att landstingets nya riktlinjer för städning i stort har bäring på nationella riktlinjer.

30. Verksamhetsberättelse för patientnämnden 2014.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att notera informationen till protokollet.

Sammanfattning

Patientnämnden har lämnat verksamhetsberättelse för år 2014. I verksamhetsberättelsen redovisas patientärenden, stödpersonsverksamhet, informationsverksamhet, viktiga iakttagelser i vården, konferenser och utbildningar samt ekonomi och framtidsperspektiv.

31. Interpellationsdebatt

31a. Interpellation till regionstyrelsens ordförande – Kön till NP-utredningar bränner studiemedel!

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att medge att interpellationen får ställas samt att regionstyrelsens ordförande besvarar interpellationen under pågående regionfullmäktige.

Sammanfattning

Britt-Louise Berndtsson (C) har ställt följande interpellation till regionstyrelsens ordförande Anna Fransson (S):

"Kön till NP-utredningar bränner studiemedel!

Vi känner till att kön till utredningar inom neuropsykiatrin är besvärande.

Det finns dock en patientgrupp som kan sägas drabbas extra hårt av väntan på utredning, nämligen studenter. Om man inte klarar sina studier i normal studietakt, minskas möjligheten att få studiemedel kommande termin. Man kan också vägras tillåtelse att fortsätta studierna, pga att förkunskaper saknas om man inte klarat föregående kurser.

Detta blir ett hårt slag för den som just flyttat hemifrån till ny miljö, nya studiekamrater och som känner pressen att prestera. Den som tidigare klarat sig hyfsat i hem- och uppväxtmiljön, klarar sig inte längre utan hjälpmedel och/eller behandling.

Det är ju inte mindre bekymmersamt om man studerar med hjälp av egna inkomster eller med sparade pengar - de går åt utan att studierna fortlöper.

Kön till NP-utredningar för unga vuxna leder till förlorad tid, förlorad ekonomi, oro och frustration. Den kan dessutom leda till förlorad studieplats.

Mina frågor till Anna Fransson blir därför:

  1. Hur ser prognosen ut för att arbeta bort den långa kön till neuropsykiatriska utredningar?
  2. Hur prioriterar man i kön?
  3. Skulle det vara möjligt att prioritera unga vuxna framför övriga vuxna, åtminstone i väntan på att behov och utredningar är i balans?"

31b. Interpellation till regionstyrelsens ordförande – Minska behovet av hyrpersonal.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att medge att interpellationen får ställas samt att regionstyrelsens ordförande besvarar interpellationen under pågående regionfullmäktige.

Sammanfattning

Roland Gustbée (M) har ställt följande interpellation till regionstyrelsens ordförande Anna Fransson (S):

"Minska behovet av hyrpersonal

I vänsterminoritetens budget kan vi läsa följande: "Behovet av hyrpersonal ska minska under perioden 2015-2017 genom ett prioriterat arbete för att istället bemanna med egen personal med effekten av sänkta kostnader. Vi ska ha en hög patientsäkerhet i all verksamhet för att patienter inte ska drabbas av undvikbara vårdkostnader, med lägre kostnader som följd."

Mina frågor till Anna Fransson är:

  1. Hur ser detta prioriterade arbete ut?
  2. Vilka åtgärder ska man vidta för att få kontroll på de skenande kostnaderna för hyrpersonal?"

31c. Interpellation till regionstyrelsens ordförande – Låt BUP behandla utan avbrott.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att medge att interpellationen får ställas samt att regionstyrelsens ordförande besvarar interpellationen under pågående regionfullmäktige.

Sammanfattning

Yngve Filipsson (FP) har lämnat följande interpellation till regionstyrelsens ordförande Anna Fransson (S):

"Låt BUP behandla utan avbrott

Kontinuitet i vården är viktig och vi bör sträva efter att patienter får träffa samma behandlare. Särskilt viktigt är det för unga människor med psykisk ohälsa eller sjukdom.

Den tidigare alliansmajoriteten i Landstinget Kronoberg uttalade klart att "18- årsgränsen" ska vara flexibel och att ungdomar som behandlas på BUP ska få gå kvar i behandlingen till dess att de slutar gymnasiet. De upparbetade kontakterna mellan elevhälsan och BUP ansågs värdefulla för ungdomarna och att byta behandlare ansågs av alla som ineffektivt. Hälso- och sjukvårdsdirektören gick ut med tydliga direktiv om flexibel åldersgräns. Trots att dessa direktiv förekom det vid ett av dessa tillfällen att vårdgivare på BUP avbröt behandlingen och hänvisade till vuxenpsykiatrin. Vanligtvis berodde detta enligt uppgift på att enskild behandlare missat direktiven.

Under våren 2015 har jag nåtts av allt fler exempel på att BUP avbryter pågående behanding av ungdomar när de fyller 18 år och hänvisar till vårdcentral eller vuxenpsykiatri. Detta upplevs som mycket påfrestande och har i vissa fall inneburit att man fått ställa sig i ny kö.

Med anledning av dessa rapporter vill jag fråga regionstyrelsens ordförande:

  1. Står du fast vid de tidigare direktiven att ungdomar som behandlas på BUP ska få fortsätta sin behanding till dess att de avslutat gymnasiet och därmed ges kontinuitet i sin behandling?
  2. Vilka åtgärde avser du i så fall vidta för att åstadkomma detta?"

Paus

Mötet återupptas kl. 15:15

31d. Interpellation till regionstyrelsens ordförande – Har klimatarbetet glömts bort?

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att medge att interpellationen får ställas samt att regionstyrelsens ordförande besvarar interpellationen under pågående regionfullmäktige.

Sammanfattning

Yngve Filipsson (FP) har lämnat följande interpellation till regionstyrelsens ordförande Anna Fransson (S):

"Har klimatarbetet glömts bort?

I Kronobergs län har vi haft en Klimatkommission vars uppgift har varit att samordna det tidigare Landstinget Kronoberg, Länsstyrelsen, länets kommuner och näringslivet när det gäller klimatfrågor.

Ordförandeposten i Klimatkommissionen har utsetts av det tidigare Regionförbundet Södra Småland och jag ser det som naturligt att Region Kronoberg tar på sig ledarrollen.

Regionen har som mål att bli en av de grönaste regionerna i Europa och Klimatkommissionens arbete behöver utvecklas ytterligare.

  1. På vilket sätt har Region Kronoberg hittills agerat i klimatfrågan?
  2. Avser du att fortsätta arbetet enligt den tidigare Klimatkommissionens intentioner?
  3. Vilka initiativ har du tagit för att göra Region Kronoberg till en stark aktör i klimatpolitiken?
  4. Hur anser du att klimatarbetet ska drivas framöver?"

31e. Interpellation till regionstyrelsens ordförande – Regionens arbete med eHälsa.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att medge att interpellationen får ställas samt att regionstyrelsens ordförande besvarar interpellationen under pågående regionfullmäktige.

Sammanfattning

Mikael Johansson (M) har ställt följande interpellation till regionstyrelsens ordförande Anna Fransson (S):

"Interpellation till regionstyrelsens ordförande, Anna Fransson, angående regionens arbete med eHälsa

Det är välkänt att vården står inför utmaningen att möta den demografiska utmaningen med fler äldre och färre som arbetar i vården. En av lösningarna på denna utmaning arbetet med eHälsa.

Under de senaste åren har staten skjutit till stimulansmedel till kommuner och landsting för att utveckla och skynda på arbetet med eHälsa. Dessa stimulansmedel har via RFSS använts i vårt län till att utveckla framförallt fem områden inom eHälsan. RFSS har haft en sammanhållande funktion som har varit nödvändig.

De fem områden som på några år har utvecklats mycket snabbt är:

- Mobil dokumentation

- Säker inloggning

- Digitala trygghetslarm

- Nationell Patient Översikt (NPÖ)

- Etjänster

Det finns fortfarande mycket kvar att göra för länets kommuner och Region Kronoberg inom detta område, men idag finns ingen sammanhållande funkttion. Därför riskerar detta arbete att stagnera och regionen riskerar att halka efter i utvecklingen. I och med den nya organisationen som startade 2015, finns nu alla möjligheter att dessutom få till samarbetet mellan kommunerna och Region Kronoberg i dessa frågor.

Därför vill jag nu ha svar på följande frågor:

- Kommer regionstyrelsens ordförande arbeta för att Region Kronoberg kommer att återta den sammanhållande funktionen i arbetet med eHälsa i länet.

- Kommer regionstyrelsens ordförande att arbeta för att en plan för eHälsa tas fram för 2015-2018."

31f. Interpellation till personalutskottets ordförande – Högre grundbemanning inom Region Kronoberg.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att medge att interpellationen får ställas samt att personalutskottets ordförande besvarar interpellationen under pågående regionfullmäktige.

Sammanfattning

Suzanne Frank (M) har ställt följande interpellation till personalutskottets ordförande Robert Olesen (S):

"Angående högre grundbemanning inom Region Kronoberg

I valrörelsen lovade ni socialdemokrater högre grundbemanning inom vården i Region Kronoberg. I media nämnde ni att cirka 100 personer skulle anställas och att detta i sin tur skulle rendera 12 miljoner extra för minskade sjukskrivningar. I ert ursprungliga budgetförslag, som ni lade i landstingsfullmäktige i juni 2014, lovades 40 miljoner kronor för varje år 2015 till och med 2017 för detta ändamål. I det gemensamma budgetförslaget för hela vänsterminoriteten, som lades i november 2014, hade löftet reviderats till 35 miljoner kronor från och med 2016.

Mina frågor till Robert Olesen:

  1. Har rekryteringarna påbörjats, om inte - när börjar den?
  2. Hur många ska rekryteras och inom vilka yrken?
  3. Hur mycket kommer rekryteringarna att kosta och hur ska finansieringen ske?
  4. Hur kommer in klara av att spara in 12 miljoner på minskad sjukfrånvaro när denna i nuläget eskalerar?"

32. Fråga till ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden – Utveckling av hjärtsjukvården i Kronoberg.

Förslag till beslut

Regionfullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige besluta

att medge att frågan får ställas och att ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden besvarar frågan under pågående regionfullmäktige

Sammanfattning

Suzanne Frank (M) har ställt följande fråga till ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden Charlotta Svanberg (S):

"Fråga till Charlotta Svanberg, ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden angående utveckling av hjärtsjukvården i Kronoberg

I november 2014 biföll landstingsfullmäktige moderaternas motion gällande att se över möjligheterna att införa kranskärlsröntgen (angiografi) och ballongsorängning (PCI) på Centrallasarettet i Växjö. Landstingsdirektören fick i uppdrag att utreda förutsättningarna och de ekonomiska konsekvenserna för detta.

Min fråga är därför: Vilka initiativ har tagits för att utveckla hjärtsjukvården i denna riktning?"

33. Ledamöternas frågestund.

22. Försäljning av fastigheterna Växjö Byggmästaren 17, 18 och 14.

Förslag till beslut

Regionstyrelsen rekommenderar regionfullmäktige besluta

att godkänna försäljningen av Växjö Byggmästaren 17, 18 och 14 till (sekretessbelagt fram till att ärendet beretts av RSAU) samt

att ärendet förklaras som omedelbart justerat.

Sammanfattning

Fastigheterna har varit i landstingets ägo sedan 1968, 1977 resp 1976. På fastigheten har landstingets kansli haft sina lokaler.

I och med regionbildningen togs beslut om nya lokaler för administration inom Region Kronoberg, vilka förhyrs på Nygatan i Växjö.

Försäljningen har förmedlats via fastighetsmäklare.

Bokfört värde är 720 000 kronor.

Försäljningsomkostnaderna uppgår till 140 000 kronor, exklusive mervärdeskatt.

Ärendet kommer att beredas vid extra sammanträden med arbetsutskottet samt regionstyrelsen inför fullmäktiges beslut. Uppgifter om köpare samt köpeskilling är sekretessbelagda tills efter arbetsutskottets beredning av ärendet.

34. Mötets avslutande.

Regionfullmäktige är den högsta beslutande församlingen i Region Kronoberg och beslutar i frågor av större vikt för regionens verksamhet. Fullmäktige beslutar om regionens budget, taxor, avgifter och skattesats samt större investeringar, planer och mål för verksamheten.

På regionfullmäktiges sammanträden finns möjlighet för dig som medborgare att ställa frågor till de förtroendevalda under allmänhetens frågestund. Frågestunden är tidssatt på dagordningen och varar som längst i 30 minuter.

Regionfullmäktige har 61 ledamöter och fullmäktiges sammanträden är öppna för allmänheten. Protokoll från sammanträden tillkännages efter justering på Region Kronobergs anslagstavla och publiceras på vår webbplats.

Hitta mer information på regionkronoberg.se.

Om du använder Internet Explorer behöver du minst version 10.

Vid tekniska problem, kontakta Öppna Kanalen Växjö på [email protected] eller ring 0470 - 322 600.